Folkvett del 32. Konsten att parkera

Så här veckan före jul är det många saker som ställs på sin spets. Så finurligt är kalenderåret beskaffat att väldigt mycket sammanfaller som skall åtgärdas under just december månad. Deadlines skall mötas, bokslut göras, planeringar antas, kollegor avtackas, julfester bevistas, glöggkvällar och pepparkakshusbyggen tillika. Ovanpå allt detta skall julklappar inhandlas, julkort skickas och tackas för, släktingar pareras, julmat införskaffas, granen kläs, dieten hållas.

Den kloke inhandlar givetvis alla sina julklappar senast den sista november för att sedan med en avslappnad glöggmugg i handen kunna åse omgivningens allt mer uppskruvade tempo och panikslagna ansiktsuttryck. En gång i tiden var jag den personen.

När man inte lyckats med detta och plötsligt befinner sig i den helvetiska malström som julhandeln utgör ges emellertid tillfälle till intressanta iakttagelser. Jag har tidigare skrivit om ett antal av de Infernos kretsar man passerar genom under julhandeln så därför tänkte jag här ta tillfället i akt att fokusera på ett specifikt område som kräver en extra stor dos av folkvett men som alltför ofta flyger under radarn: parkeringshusen.

Julhandeln är årets stora köpfest då butiker och gallerior fylls till bristningsgränsen. För att undvika trängseln i city söker sig många till ytterstadens shoppinggallerior, där många butiker finns samlade under samma tak, i tron att julhandeln på detta vis skall förflyta smidigare och mer friktionsfritt. Det man inte räknar med när man lägger upp denna typ av plan är parkeringshusen.

Veckorna före jul blir det uppenbart att de flesta köplador har underdimensionerade parkeringsfaciliteter. De kanske räcker en vanlig onsdag men knappast för att möta julhandelns högt ställda krav. Parkeringsfrågan förvandlas plötsligt till ett nollsummespel av samma slag som brukar tillämpas av impopulära dörrvakter på populära dansetablissemang under helgkvällarna: en in en ut.

Mellan parkeringshusens avgasimpregnerade betongpelare uppstår köbildning och blodsockerlåga lördagskonsumenters knogar vitnar över ratten varje gång kön stoppas upp. Det enda smörjmedel som fungerar i dessa sammanhang är givetvis folkvett, och då en god portion av den varan.

Det finns en oskriven regel för hur man skall förhålla sig i detta nollsummespel, en regel som kan sammanfattas i ett enda ord: cirkulera! Du har med andra ord inte rätt att stoppa upp hela trafikflödet bara för att du hoppas att en parkeringsficka blir ledig om några minuter. Visst kan det kännas surt att köra vidare när ett sådant tillfälle yppar sig framför näsan på dig, men det är inte rimligt att låta samtliga övriga bilister vänta medan du avvaktar att familjen som just kom ut ur hissen tar sig fram till sin bil, packar ur sina kassar, installerar barnen, kör bort kundvagnen och sedan avmätt sävligt backar ut från parkeringsrutan.

Så här funkar spelet: Du kör runt, runt tills en ledig ficka öppnar sig framför dig. Du har rätt att stanna och vänta om en bil just är i färd att backa ut, men inte om det är uppenbart att det kommer att ta fler minuter innan bilen är redo att lämna platsen åt dig. Du kanske inte tjänar på det vid det enskilda tillfället, men i det långa loppet vinner alla på att trafiken flyter på. Efter några varvs cirkulerande har också du fått tag på en plats. Den som stannar längre än nödvändigt riskerar att paralysera hela parkeringsgaraget vilket i de mest extrema fallen kan leda till att den bil som alla väntar på själv har svårt att ta sig ur.

Som påtalats i flera tidigare inlägg i Folkvettsskolan är dock mängden folkvett fördelad hos allmänheten kraftigt avtagande vilket medfört en ökning av denna typ av situationer. Folkvett handlar om att se andra människor och deras situation och att handla därefter. I grund och botten är det frågan om den gyllene regeln, som är tillämpbar överallt och i alla tider. Ingen vill själv drabbas av att hela parkeringshuset paralyseras bara för att någon självupptagen typ fått för sig att den skall åt en specifik parkeringsficka som ser ut att bli ledig om en stund.

Cirkulera, se till att trafiken flyter på, så ska du nog se att det blir en fick ledig även åt dig om en stund. Om inte detta varvet så kanske under nästa.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.