Varför detta ständiga tjat och H&M?

Är det bara jag eller har det inte skrivits lite väl mycket om Hennes & Mauritz på modebloggarna den sista tiden? Vore man konspirationsteoretiskt lagd skulle man nästan vara böjd att misstänka att det var en del i företagets marknadsföringskampanj…

Eller så är det helt enkelt bara så att alla har blivit så till sig för att H&M har kommit på att de genom att låta några trendiga designers sätta sina signaturer på plaggen, kunna pressa upp priserna på sina billighetsplagg, massproducerade på entreprenad till slavlöner i tredje världen. Bara en tanke.

16 kommentarer

  1. Bristen på övrigt utbud bidrar förstås också. Många av dem som skriver modebloggar är väldigt unga tjejer som inte har så mycket pengar att röra sig med och som sagt få andra butiker att gå till för ungt och nytt mode!
    Men visst fan bidrar marknadsföringen! Patetiskt med reportagen om tjejer som stod i kö och slet åt sig alla plagg de kom åt av Viktor&Rolf fast de aldrig hört talas om dem förr!

  2. Annaa M: Jo du har nog rätt. Förstår dock inte att folk anser H&M vara något intressant att skriva om. Det vore som att matbloggarna ägnade större delen av sin tid åt att recensera coops bassortiment…

  3. Håller med Annaa M! Och angående ditt inlägg om IKEA-möblerna, visst är det irriterande? Särskilt en sån klassiker som Billy borde väl alltid finnas tycker man!

  4. Vadå? Ska jag dra slutsatsen av kommentarerna att Ingvar har skrotat Billyhyllan? Nä, nu är det kokta fläsket stekt! Vart är världen på väg, egentligen?

  5. jo man blir lite spyfärdig på H&M hysterin och så kom underklädes-affisherna på tapeten igen, jag bara menar – hallå? bor vi plötsligt i Saudi Arabien eller? Ska man be H&M plocka ner sina affisher så får man be Sloggi ta ner sina billboards och – ja varför inte skrota hela reklambranchen när vi ändå är igång? lungt och skönt och bilisterna somnar istället vid ratten….

  6. Eric: Det kanske är ett Stockholmsfenomen. Funderar över om ni är lyckligt eller olyckligt lottade där nere i Skåneland som undslipper det hela. I alla fall än så länge.

    frktjatlund: Nej inte hela Billyserien, men väl den praktiska mellanstorleken 60 cm.

    Josephine i Haag: Den debatten har jag förvisso inte märkt något av detta året.

  7. Kanske för att modebloggarna får en jädrans massa reklam från H&M och pressreleaser hit och dit. Själv gillar jag H&M eftersom det är bra pris och jag inte gillar köpa för dyra kläder.

  8. Själv har jag inte alltid råd med kvalitetskläder. Visst har jag en del tröjor fina material men med min erfarenhet inom textilbranschen och min textilkunskap så ser jag rätt snabbt att det är inte alltid det dyra priset som är överlägsen kvalite. Jag betalar mer för sånt jag vill ha länge och lite mindre för det som jag kanske bara vill ha en kort tid. En bra plan tycker jag.

    Du verkar så kort i tonen när du svara mig.. eller tolkar jag allt fel. Man är inte dum i huvudet bara för att man skriver om mode fast det kanske du redan förstått 😉

  9. Ida: Visst är det så att pris och kvalitet inte alltid går hand i hand. Det märker man intre minst på H&M där de sätter högre priser för lika lågkvalitativa kläder som de övriga, bara för att två, av någon outgrundlig anledning, trendiga designers har satt sin signatur på dem.

    Det lönar sig dock oftast i längden att köpa en riktig lammullspulover istället för en akryl – förutsatt att man inte är en sådan vindflöjel för modets växlingar att man slutar använda sina plagg efter någon månad.

    Jag har verkligen inte haft något uppsåt att vara kort i tonen när jag svarat dig, och ber därför om ursäkt för att det har kunnat uppfattas så. Jag har heller ingen annan uppfattning om intelligensen hos de som bloggar om mode än hos bloggare i allmänhet.

  10. Sorry babe! som jag skrev i bloggen har jag en dålig dag.. Jag gillar ju din blogg och dig så jag vet inte vad som föll mig i.

    Jag hatar Akryl..Ibland önskar jag dock att jag var mer sparsam med mina inköp och köpte kanske få bra plagg istället för massor halvbra.. ja men så är man ju en modenörd.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.