Bra igen Björklund!

Waldorfskolorna är upprörda. Regeringen låter dem nämligen inte undantas från de nya direktiv som säger att alla tredjeklassare skall genomgå nationella prov.  2009 införs nationella prov i svenska och matematik redan i årskurs tre. Tanken är att tidigt ?hitta de elever som riskerar att halka efter?, enligt den proposition som regeringen lade fram förra veckan.

Waldorfskolorna vill slippa undan de nya nationella proven. De hänvisar till en pedagogik som ska gå ut på att eleverna arbetar i ett lugnare tempo de första tre skolåren. Waldorfanhängarna menar att de nya nationella proven är en dödsstöt mot den så kallade waldorfpedagogiken. Skolministern håller inte med:

?Det ska vara likvärdiga villkor. Elever i svensk skola har rätt att få lära sig läsa, skriva och räkna på lågstadiet. Det gäller även elever i Waldorfskolor. Det kommer att bli obligatoriskt med prov även för dem, säger Björklund och fortsätter:

– Man får inte blanda ihop en frihet i pedagogik med att man skulle kunna ha frihet att själv bestämma vad eleverna ska lära sig. Det står i läroplanen och går inte att dribbla bort.

Björklund har onekligen poänger i sitt resonemang och det är skrämmande att det finns skolor i Sverige idag som inte har som mål att eleverna redan på lågstadiet ska kunna läsa och skriva och räkna på ett sånt sätt att de klarar de nationella proven liksom alla andra. Tack gode Gud för att jag inte gick på waldorfskola!

4 kommentarer

  1. Det är minst en minister i regeringen som har fått sin utbildning i Waldorf – Andreas Carlgren. Skulle vara intressant att höra hans åsikter i saken.

  2. Björklunds fantastiska återställningsarbete för att få skolan i skick som 50-talet, stöttat av nojamantrat ”ordning och reda” ger jag inte mycket för. Nationella prov för nioåringar som en kvalitetssäkring. För vem då? Lärarna vet mycket väl hur landet ligger ändå, och de föräldrar som bryr sig likaså. De som inte bryr sig lär inte vara hjälpta av Björklunds magi…

  3. Här håller jag med dig.
    Det räcker med allt daltande med waldorfskolor som redan finns. Exempelvis gäller inte kravet/uppmaningen att anställa behöriga lärare Waldorf men alla andra skolor och friskolor.
    Dessutom seglar Waldorfskolorna under falsk flagg då de påstår att de inte äe religiösa friskolor.
    Hela iden med Waldorfskolor bygger på antroposofin.
    Antroposoferna är klassade som en SEKT av FRI och andra organisationer.

    Det är inte bara det att antroposofin inte tycker att det är viktigt att lära sig läsa på lågstadiet. De tror även att det är SKADLIGT att lära sig läsa för tidigt. Elever som redan kan läsa då de bärjar första klass blir förbjudna att utnyttja den kunskapen under skoldagarna tills lärarna tycker att de är mogna. Den sjuka teorin de har om att det är skadligt att lära sig läsa för tidigt bygger de på TANDUTVECKLINGEN. Innan man har tappat alla mjölktänder är det farligt att läsa och skriva…

  4. Herregud, vad lite ni vet om waldorfpedagogiken!
    Waldorfpedagogiken är fantastisk! Mina fyra barn är "waldorfungar". De är smarta, sociala, kan engelska bättre än genomsnittet, höga betyg i gymnasiet och intresserade av livet. De tittar på TV, är skickliga datoranvändare, spelar tv-spel, stavar korrekt, vana vid att framföra vad de vill ha sagt och har kvar förtroendet för vuxenvärlden. De har heller inte drabbats av den mörka skoltröttheten som är så väl utbredd hos de flesta andra skolbarn.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.