Kör för fort, bara du har råd.

Visst är det härligt hur människor tänker? I en undersökning gjord av försäkringsbolaget If uppgav hälften av bilisterna att de anpassar hastigheten efter hur stora böterna skulle bli om de stoppades av polis.

Det verkar närmast som att man tror att hastighetsbegränsning och böter är ett illvilligt påfund, utan någon egentlig orsak och att man är smart när man lyckas komma undan. Som om böterna vore den stora problematiken kring fortkörning.

Varje år dödas omkring 500 personer i trafiken och cirka 4.000 skadas allvarligt, skriver bolaget i ett pressmeddelande och hänvisar till Vägverkets uppskattning att om alla höll hastighetsgränserna skulle drygt 100 liv sparas varje år. Man önskar att bilisterna kunde se hastigheten som något mer än en plånboksfråga.

26 kommentarer

  1. Respektlösheten grundar sig på dålig pedagogik och attityd hos våra myndigheter. Hastighetsgränser har varit densamma i åratal trots att bilarna blir bättre ur både miljöaspekt och säkerhetsaspekt. 110 km/h på breda fina motorvägar är ju ett hån. Öka hastigheten på våra bättre vägar så kommer respekten och förståelsen att öka! Flertalet olyckor sker på vägar med dåligt underhåll eller med för låg kapacitet!

  2. ”Respektløsheten” skyldtes rett og slett at det er grunn til å være respektløs. Antall lover i dagens samfunn har forlengst slått alle rekorder. Svært få (om noen) har noen fornuftig begrunnelse. Denne har det slett ikke.

  3. Håller med Stefan och Gränslös. Dessutom har man en bra bil och gott omdöme, bl.a. att man inte litar på andra trafikanter, kan man friska på. Det gäller bara att inse sin begränsning.

  4. Jag måset bara få svara Stefan och Lutte…
    Vi kommer få nya hastighetsgränser just för att folk ska förstå hastighetsgränserna. Vissa vägar får högre hastighet än andra.

    Lutte
    Hur bra förare du än är, och hur väl du än inser dina begränsningar så är du likt förbannat stendöd om du krockar i 120/h medan du har en ärlig chans i 90/h, fast det kanske inte spelar dig någon roll för det händer väl inte dig….

  5. Nollvisionen är ett utslag av trygghetsnarkomani, dödsfallsincidensen är en sjundedel av vad den var 1950. Inför fyrpunktsbälte, krockbur och hjälmtvång också. Visst ska man sträva efter få olyckor, men någonstans går det en gräns för hur mycket kontroll- och straffsamhälle man får införa. Det finns andra sätt att öka säkerheten. Jag ser detta som en del av en större trend, vi följer USA i trygghetsjakten och är t ex snuddande nära en patriots act med diskussionerna om FRAs utvidgade befogenheter. Reellt sett ÄR böterna det stora problemet med fortkörning. Risken att åka dit och få böter för fortkörning är mångfaldigt mycket större än att råka ut för en olycka. TJING!

  6. Förbjud SUV bilar, det spelar ju ingen roll om jag kör 30 km/h UNDER gällande hastighetsgräns om jag som åker en småbil, blir mosad av en 2 tons koloss.
    Som för övrigt också dricker soppa i mängder.

  7. Är det farligare att köra 120 på moterväg än 110? Tror inte det. Det är 30% säkrare rent statistiskt att köra på tyska frifartsmotorvägar än en svensk 110 motorväg (avser risken för dödsolycka)!! Så om vi vill minska dödsolyckorna så kanske vi ska införa fri fart?? Det är ju fullständigt urtråkigt att mala fram i 110. Koncentrationen och uppmärksamheten är på bottennivå på svenska motorvägar, och därför ökar risken för olyckor. OBS!! Denna statistik är sann, men det är väl ingen myndighet som vill att den kommer till allmänhetens kännedom……

  8. Lars Anders: Tvärtom, jag är tvärsäker på att jag en dag ska dö, oavsett hur säker vi gör trafiken.

  9. Ja halsa pa i Tyskland, hyr en bil och kor Autobahn en bit. Det ar underbart att kunna kora pa en motorvag som det var tankt… kora om till vanster(!!!), kora sakta till hoger(!!!) om man vill, se att folk haller till hoger nar de inte kor om, och pa det viset ta sig fram snabbt och, tycks det for det mesta, sakert. Kor sedan en bit i Sverige och fraga sig om det verkligen hjalper att ha 110-grans. Inte tror jag det.

  10. Jag noterat att alla som kommenterat här att de vill köra fort och våghalsigt är män. De tycks resonera som så att de hellre chansar med sitt liv än kör säkert. MEN (med Tony Irwing-eftertryck) de sätter ju också andras liv på spel och det är INTE OK! Har själv suttit i en bil som var en hårsmån från frontalkrock. Bilen som var nära att köra på oss framfördes i vansinnesfart på en kurvig 50-väg. Och vem körde? Jo, en ung kille… Say no more.

  11. Kanske behovet att testa bilen på 50-vägen kan stävjas av bättre tillgång till banor att åka på.

  12. Vilket gnäll!, här kommer mera gnäll ur min inofficialla teoribok:
    1. Följ trafiken. – *duh!*
    2. Prata inte i telefon. – Idioter
    3. Skriv inte SMS. – Dårar!
    4. Peroxiblondiner skall hålla till HÖGER på motorvägen om dom inte kan hålla hastigheten (d.v.s inte köra i 90 i mittfilen)
    5. Se dig för när du byter fil. – blindstyre!
    6. Kör inte dagen efter du druckit sprit. – as!

    Dom som kör för fort är uppmärksamma och hinner anpassa ifall något uppstår framför. Kan du inte följa punk 1-6 är du en livsfara. Dom som gnäller på unga män faller säkerligen på minst 2 av dessa punkter, så håll k-ften och änvänd hjärnan ifall ni har någon.

  13. Intressant statistik:
    80% av alla bilister tror att de kör bättre än genomsnittet.
    _bevisligen_ sjunker antalet olyckor när hastighetsbgränsningar införs. Man har ju utvärderat detta.
    Alla ni som vill köra för fort, betänkt först och främst att om ni t.ex. kör 90 istället för 70 i 10 mil så sparar man 18 minuter! Är det verkligen värt att döda någon för!?

  14. Till Muskelmannen: Eh, ”följ trafiken” Du menar förståss den klassiska myten om trafikrytmen! Vems rytm avser du? Den du bestämmer skall gälla, eller den som de som håller hastighetsgränserna följer?

    Farten, mannen! Farten dödar eftersom den minskar dina möjligheter att hantera en situation! Oavsett hur bra förare någon är så kan hon/han inte hantera bilen om den får sladd, eller en älg glatt trippar ut i vägen, eller ett barn hoppr ut i gatan etc.etc.

    Allt snack om rytm är floskler och inget annat. Hög fart hör hemma på racingbanor, inte i trafiken!

  15. @Ella: Har man en ärlig chans att klara sig när man krockar med en hastighet av 90 km/h? Jag skulle väldigt gärna se siffror som bekräftar detta.

    Ja, jag är en ung man och jag tycker det är förjävla träligt att puttra fram i 110 vägar som är byggda för högre hastigheter.

    @Omkörningsidioter: Ta inte förgivet att folk på mötande sidan ska åka över i vägrenen för att ni tycker att det är tråkigt att ligga bakom någon.

    MVH

  16. Cykelhjälm, Gåhjälma, Sovhjälm(man kan faktiskt ramla ur sängen i sömmnen)och flytväst i badkaret skulle ockå rädda liv.
    Vart tar det slut????

  17. Visst är det många unga män som kör för fort vårdslöst.
    Det är också många unga kvinnor som skriver så mycket sms att de glömmer att de kör bil.
    Det finns även många äldre som är så senila att de inte vet om att de kör bil.
    Det är ca 1 % av alla som kör bil som är påverkade av alkohol eller andra droger.

    Listan på faror i trafiken kan göras hur lång som helst. Fakta består: högre hastighet = större risk att skadas allvarligt eller dödas. Det måste förhindras i störst möjliga utsträckning. Och det måste även alla andra farliga beteenden. Tänk er att det är någon närstående som dör, eller du själv som blir invalidiserad…

  18. Instämmer helt med ”en annan ung man”.

    Artikeln handlade inte om hastigheten på motorvägar utan om attityden till att hålla hastighetsbegränsningar överhuvudtaget.

    Jag får svindel när jag läser vissa kommentarer ovan, svindel inför den extrema egoism och självgodhet som uttrycks genom föraktet mot trafiksäkerhetsarbetet.

  19. Bravo, ”en annan ung man”! Oavsett kön och ålder så måste alla tänka på sitt beteende i trafiken. Och det viktigaste är ju att tänka på att hastigheter inom gränserna minskar risken att skada/skadas allvarligt eller döda/dödas.

  20. Vid vägarbeten, skolor och andra ställen där folk vistas i närheten av vägen, tillfälligt, tidsbegränsat ( t ex 8-17) eller permanent, sätt upp skyltar ”dubbla böter vid fortkörning”.

  21. ”Alla ni som vill köra för fort, betänkt först och främst att om ni t.ex. kör 90 istället för 70 i 10 mil så sparar man 18 minuter! Är det verkligen värt att döda någon för!?”

    Det är ju 30% tidsbesparing och 30% mindre risk att möta en senil gammal gubbe/polsk långtradarchaufför med 3 promille och obetydligt större risk för en olycka om vägen och bilen håller måttet.

    90 på 90-väg är ju uträknat efter worst case scenario-vinkel och därmed 150 vid bra sikt, väglag och bil.

    Det jag menar med mina överdrifter är iaf:
    bra väg – hög fart
    dålig väg – låg fart
    då skulle hastighetsgränserna respekteraras av många fler.

  22. Per: Jag överlevde med nöd och näppe 90 km/h – troligen hade jag inte suttit här och skrivit om farten varit högre.

    Johan: Hastighetsbegränsningen är inte tänkt för ett ”worst case” scenario. Jag hoppas verkligen att du inte kör 90 på 90-väg vid sämsta tänkbara väglag och sämsta tänkbara sikt.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.