Podd: Jan Rydén Bonmot om den bortglömda kooperativa klassicismen

Det var inte funktionalisterna som höjde boendestandarden i Sverige. Redan på 10- och 20-talet byggdes arbetarbostäder i klassicistisk stil av SKB och HSB, skriver Jan Rydén Bonmot i ny bok.

Hade det svenska folkhemmet kunnat byggas i klassicistisk stil? Ja, svarar Jan Rydén Bonmot, som har undersökt de kooperativa bostadsföretagen i 1910- och 1920-talets Stockholm. Det var inte funktionalismen som höjde boendestandarden för arbetarklassen, tvärtom fanns detta redan på plats i de lägenhetshus som uppfördes av SKB och HSB i 20-talsklassicism, före modernismens genombrott. Dessa bostadsområden hör till de mest uppskattade idag.

Att funktionalismen var nödvändig av praktiska eller ekonomiska skäl var en efterhandskonstruktion, menar Jan Rydén Bonmot, som skrivit boken En humanistisk klassicism : ornament, färg och materialitet i kooperativa bostadsområden i Stockholm 1915-1930 (Arvinius+Orfeus Publishing).

Jan Rydén Bonmot är en mångsysslare, eller renässansmänniska som han föredrar att kalla det: konstnär, författare, fotograf, designer och forskare. Just nu håller han på att doktorera på samma ämne som boken.

En humanistisk klassicism redogör Rydén Bonmot för en ofta bortglömd del i den svenska stadsbyggnadshistorien: det kooperativa byggandet under 1920- och 30-talen, i den färgglada klassicistiska stil som till och med fick ett internationellt namn: Swedish Grace. Fram träder bilden av ett alternativt folkhem, där alla skulle ha råd att bo i vackra hus av det slag som idag endast är förunnat ett priviligierat fåtal.

Jan Rydén Bonmot om den bortglömda kooperativa klassicismen by Lars Anders Johansson

Det var inte funktionalisterna som höjde boendestandarden i Sverige. Redan på 10- och 20-talet byggdes arbetarbostäder i klassicistisk stil av SKB och HSB, skriver Jan Rydén Bonmot i ny bok.

Read on Substack