Medverkar i ny antologi från Kungliga Automobil Klubben

I förra veckan lanserade Kungliga Automobil Klubben (KAK) en ny antologi om städer och biltrafik, där jag medverkar med en text.

I samband med KAK:s årsmöte i förra veckan presenterades den nya antologin Utan bilen stannar staden, där flera olika skribenter ger perspektiv på frågan om biltrafik i städer. Jag presenterade mitt kapitel, som handlar om utmaningen i att ta vara på den täta innnerstadens många fördelar, utan att begränsa tillgängligheten för den bilburna befolkningen runt stadskärnorna.

Dagens kategoriskt bilfientliga politik har skapat döda stadskärnor där handeln dränerats på sitt kundunderlag, samtidigt som själlösa köpstäder av amerikansk modell växt fram ute vid motorvägarna i städernas utkanter dit handeln flyttat. Detta har paradoxalt nog också ökat biltrafiken, eftersom städernas befolkning åker dit ut för att handla.

Men den täta, levande inerstaden – promenadstaden – och privatbilismen behöver inte stå i något motstasförhållande. Modernismens bilstäder, då stora motrleder drogs kors och tvärs genom stadskärnorna, har gett biltrafiken dåligt rykte. Att återgå till modernismens bilvurm är inte ett alternativ. Däremot går det att tillämpa smarta lösningar med ringleder, infartsparkeringar och centralt belägna underjordiska garage som gör det möjligt för besökare att ta sig ända in i centrum utan att behöva köra runit inne i centrum, liksom för de boende i stadskärnan att äga och parkera sina bilar, som de företrädesvis kör när de ska ut ur staden.

Läs mer om antologin här: https://kak.se/kak-anordnade-samtal-om-bilen-i-staden-och-slapper-antologi/