Risk för logistikkaos i samband med första derbyt på Friends Arena

Jag vet att det är som det är och att det gäller att gilla läget. Jag vet att Råsunda är rivet och således inte längre ett alternativ och jag vet att vi tecknat kontrakt för att spela på nya nationalarenan denna och minst nio säsonger till. Men. För varje match som går växer frustrationen på mig. Jag har skrivit om arenafrågan tidigare, men känner att jag måste få ventilera ytterligare.

Min största farhåga innan arenabytet var att kostymen skulle kännas för stor, att det skulle kännas ödsligt med 40 000 tomma platser en vanlig allsvensk match med under 15 000 åskådare. Den farhågan infriades inte. Så långt gott och väl. Däremot fungerar nästan ingenting annat. Jag har tidigare ondgjort mig över atmosfären och akustiken så jag tänkte lämna dessa frågor därhän den här gången för att istället fokusera på logistiken.

Hur kunde någon vara så urbota dum att man valde att lägga denna jätteanläggning så långt från kollektivtrafiken som möjligt? Närmaste kollektivtrafikförbindelse är pendeltåget vid Solna station, nästan en kilometers promenadväg bort, med en rad flaskhalsar på vägen när tiotusentals människor skall gå till och från arenan. Det sägs att promenadsträckan kommer att kortas något när den nya shoppinggallerian blir färdig, men stämmer det verkligen att fotbollspubliken då skall gå genom gallerian för att komma till matchen? Inte särskilt kul för butiksägarna får man förmoda.

Någon tunnelbanestation finns inte i närheten. De närmaste alternativen är Näckrosen och Solna centrum, bägge ungefär en och en halv kilometer bort. Också här uppstår flaskhalsar på vägen och tusentals människor vandrar genom bostadsområden och villaträdgårdar. Bra tänkt av de som planerade.

Värst är det emellertid för den som av en eller annan anledning bestämt sig för att ta bilen till matchen. Nu var det visserligen ingen dans på rosor att försöka hitta parkering kring Råsunda men det gick oftast. Runt Friends arena är det helt hopplöst. Till förrförra matchen blev jag tvungen att ta bilen. Jag hade tillråga på allt ganska bråttom och var inställd på att komma lagom till matchstart.

Även om jag visste att de tre tusen planerade parkeringsplatserna inte står färdiga på långa vägar utgick jag från att man ändå på något vis förutsett att det skulle komma att finnas sådana som tog bilen till matchen och att dessa skulle hänvisas till någon annan parkering. Därför valde jag att köra efter skyltarna som visade vägen mot ”arenastaden”.

Knappt en kilometer från arenan möts jag av avspärrningar och hjon i reflexvästar som gestikulerar att jag skall vända om. Jag vevar ned rutan och frågar var de menar att jag skall åka och parkera och får svaret ”Någon annanstan”. Så mycket för den servicen.

Efter ca 30 minuters snurrande i Solna lyckades jag göra en fulparkering i ett villaområde, sände några tankar till högre makter och bad om att parkeringsvakterna skulle vara mindre nogräknade en dag som denna och begav mig i hastig marschtakt av mot arenan, 2 km bort.

På onsdag spelas första derbyt på nya nationalarenan. 30 000 fans till rivalerna AIK och Djurgården skall trängas i flaskhalsarna. Det handlar om en så kallad ”högriskmatch” (ni vet en sådan som polismyndigheten brukar ta saftigt betalt för) och förutsättningarna är inte särskilt lovande. I samband med derbymatcherna på Råsunda brukade man dela upp publiken så att hemmapubliken hänvisades till Näckrosen och Solna station medan bortapubliken kunde gå till Solna Centrums tunnelbanestation. Allt för att undvika konfrontation och bråk. Några sådana möjligheter finns inte på Friends.

I samband med matcherna mot malmö FF och IFK Göteborg har man löst dilemmat genom att bussa bortapubliken till Stockholms innerstad, men det känns som en ohållbar lösning när det handlar om så stora folkmassor som vid ett Stockholmsderby. Det finns med andra ord ett antal inbyggda riskmoment kring Friends arena – en anläggning som uppenbarligen inte är anpassad för den här typen av evenemang överhuvudtaget. Riskmoment som med lätthet hade kunnat planeras bort från början om inte de ansvariga haft huvudet under armen.

Det skall bli mycket intressant att se hur det hela faller ut på onsdag. En sak är dock säker: ballar det ur vet vi vilka som kommer att få skulden i pressen.

20130520-132852.jpg

En kommentar

  1. Hej
    Jag håller med om mycket i ditt inlägg. Du verkar dock ha missat bron som kommer tas i bruk till den utbyggda pendeltågsperrongen, det kommer avlasta en del. Jag tror inte det alls är tänkt att folk sedan ska gå igenom nya köpcentret.

    Det stora frågetecknet kring arenan är att den byggdes klart innan infrastrukturen. Hade infrastrukturen varit helt klar hade situationen sett betydligt bättre ut. Tunnelbanan kommer dock alltid vara för långt bort, såtillvida inte en ny linje byggs med hållplats precis vid arenan. Sedan kommer tvärbanan nästa år, den har dock inte så stor kapacitet, men är mycket bra för oss som bor åt brommahållet.

Lämna ett svar till Lampan Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.