Skolavslutningar i kyrkan.

Jag har med en tilltagande känsla av trötthet försökt undvika den pågående diskussionen om huruvida svenska skolavslutningar skall få firas i kyrkor eller inte. Nu bryter jag emellertid tystnaden med ett kort ställningstagande.

Debatten om skolavslutningar i kyrkorna förs mellan en liten men tongivande grupp debattörer och en stor mängd oförstående lärare och elever, såväl svenskar som invandrade.

Jag har såväl katoliker som muslimer i min umgängeskrets, både sådana som är födda och uppvuxna i Sverige och sådana som flyttat hit från andra länder. Alla tycker de att diskussionen om de svenska skolavslutningarna är befängd. Självklart kan man fira i kyrkan, det är ju tradition här, menar de.

Ingen av dem har någonsin menat sig kränkt av detta skick och bruk, lika lite som jag skulle känna mig kränkt av de sekulära eller religiösa högtider som firades omkring mig ifall jag flyttat till ett katolskt eller muslimskt land. Så länge ingen under hot tvingade mig att konvertera skulle jag inte ha höjt några ögonbryn.

Jag gick på en mycket invandrartät högstadieskola där mängder av motsättningar mellan olika grupperingar, såväl sociala som etniska, låg och pyrde under ytan och ibland blossade upp i synliga konflikter. Trots detta hörde jag aldrig någon invandrad elev yttra några synpunkter på att skolavslutningen firades i kyrkan. Alla upplevde det som traditionsenligt och fullt naturligt.

Överhuvudtaget har jag aldrig mött kritiska synpunkter på kyrkoskolavslutningarna från invandrare eller sådana som bekänner sig till andra religioner. De enda avogt inställda personer jag har mött har varit sekulariserade svenskar som kallat sig ateister, men också i denna gruppering har de varit få.

Det verkar som om föreställningen om att invandrare och personer som följer en annan trosbekännelse än den lutherska skulle känna sig kränkta och diskriminerade av våra svenska traditioner är en myt som odlas av ett fåtal debattörer på den politiska vänsterkanten. (Nu tycks emellertid även Fredrik Reinfeldt ha sällat sig till dessa i och med sitt bisarra uttalande i Södertälje om att allt inhemskt är barbari).

Vad dessa debattörer tror sig uppnå med detta idoga bespottande av allt som andas svenska traditioner och svenskt kulturarv förstår jag verkligen inte. Har inte invandrarna lika mycket att lära av oss, vår historia och våra sedvänjor som vi har av dem?

23 kommentarer

  1. Jag är en sån som tycker att avslutningarna INTE ska vara i kyrkan. Men jag är inte van det från min egen skolgång. Vi hade våra i en jättestor aula/konserthall/sporthall som var lövad och utsmyckad till en sommaräng.Vi bor i en kyrkans by och det är väldigt mycket ”kyrkligt” i allt som sker här och därför vore det trevligt att slippa kyrkeländet nån gång. Om det är väder tycker jag man ska var ute i det gröna och inte sitta inne i nån kyrka med en massa mystiska figurer som hänger döda på kors !
    Kram Eva

  2. Anledningen till att jag inte tycker om kyrkoavslutningar är att jag är ateist & helt enkelt inte vill vistas i kyrkan. Dom avslutningar som ägde rum i kyrkan dök jag därför inte upp på.

    Så min syn på det hela handlar inte om invandrare & random religiösa grupper, det handlar mer om syn på religion överhuvudtaget – är man starkt anti religion så vill man troligtvis inte hänga i en kyrka.

  3. jag har aldrig deltagit på skolavslutning i kyrkan av den enkla anledningen att vi inte hade avslutning i kyrkan. Har väl inte plats för 300 människor och föräldrar innomhus.
    Men sålänge inte eleverna eller föräldrarna klagar så ser jag inget som helst problem. Påskrundvandring deltog alla på. Även om det var väldigt få som var kristna.

  4. jorå, fast skulle passat bättre i jultid.. jag älskar julen och då ska det va vinter.. men ananrs vill jag helrle ha sommar och en värmande sol:)

  5. Som vanligt, jag tror inte man kan dra generella slutsatser för några grupperingar i samhället. Tro och kränkning är väldigt individuellt, det bör som vanligt talas mer om flexibilitet än om lösningar som passar majoriteten/gruppen. Om nu några känner dig kränkta så bör de ha möjlighet att fira ”alternativt”. Kyrka eller inte, har aldrig spelat mig någon roll.

  6. Jag tycker det är hur mysigt som helst att ha avslutningarna i kyrkan. Vad bättre tillfälle än då att besöka kyrkor fulla med kulturminnen, utsmyckningar i form av målningar, skulpurer samt förnsterkonst, samt en otroligt akustik när man sjunger ”Den blomstertid”, nu kommer!? Jag förstår inte varför vi inte kan använda denna kyrkolokal när den nu öppnas upp i ett sekulärt sammanhang? Jag har väldigt svårt att förstå vad ateister och agnostiker eller, troende i andra religioner än kristendomen har att motsätta sig detta, vistelsen är ju inte ämnad att ”omvända” något eller missionera. Jag är glad över att få vara i en kyrka som innehåller så mycket av vårt kulturarv och ser det inte som en religiös manifestation. Om jag ville utöva religion skulle jag gå dit på en Taizémässa istället.

  7. Intressant debatt det där om kyrkoavslutningar!
    Jag tycker personligen att det hör till att ha avslutningen i kyrkan.

    Om man sedan inte vill gå av en eller annan anledning så får man ju låta bli.

    Så jag tycker att vi ska hålla på kyrkotraditionen och de som inte vill får låta bli!

    Ha det gott!
    Det kvittar var avslutningen hålls så kommer det att vara folk som hävdar än det ena än det andra för att inte vilja närvara.

    Jag är inte troende och är inte med i svenska kyrkan,MEN jag tar mig till kyrkan vid barndop,begravningar,avslutningar o.dyl.

  8. En lysande postning.
    Jag är inte lutheran.
    Jag känner t o m avsky mot Luther och det han ”bidragit” till.
    Likväl tycker jag att det är viktigt att svenska barn, invandrade eller ej, får det svenska kulturarvet med sig, det är en naturlig del av bildningen.
    Jag blev dock nyfiken på vad det är Reinfeldt har sagt. Måste genast ”googla” på ”reinfeldt skolavslutning kyrkan södertälje”…

  9. Jag tillhör den gruppen som tar religion på allvar och därför har våra barn aldrig bevistat skolavslutningar i kyrkan. Det går att begära ledigt, speciellt när skolan ska vara konfessionslös. Tradition eller ej spelar ingen roll för mig, det är principen.

  10. En sådan otroligt befängd diskution!!!
    Dom gamla svenska kyrkorna är bland dom vackraste byggnader vi har i sverige.
    Hur kan man inte uppskatta fira en högtid på en sådan vacker plats?

  11. Det är väll just de svenska sekulära ateisterna som känner att deras religion blir kränkt. Kyrkan vill heller inte vara svenska folkets allmänreligiösa institution

  12. Invandring har inget med saken att göra. I sverige har vi olika religioner, var dom kommer ifrån är irelevant….men jag kan tänka mig att sekulär ateisterna gärna använder muslimerna som exempel då man inte gärna vill erkänna själva att man själv har en annan religion, religionsstämpeln vill man helst slippa, det vill alla.

  13. Jag har jobba i många år i skolans värld och känner inte igen problemet. Jag tror att Du har rätt i att det på flera vis är en pseudodebatt mellan några få proffsdebattörer. Visst finns det problem i skolan värda att diskutera och fundera över, men jag upplever inte att detta är ett av de större och mest akuta hur man än vrider o vänder på saken.

  14. Man talar hela tiden om vikten av integration, men agerar i motsatt riktning.

    Klart att vi ska fira skolavslutningen i kyrkan! NÅGRA traditioner måste vi väl ändå få behålla? Jag vill ha ett mångkulturellt samhälle med alla religioner sida vid sida, men då kan vi ju inte börja med att förneka oss själva?

  15. ”förenka oss själva?” svenska folket är inte kristna, kristna är en minoritet på ungefär 5-10% av befolkningen…och vi tillhandahåller inte mångreligiöst myspys.

  16. Ninive: Svenska folket är sekulariserade kristna. 99% av dem som kallar sig ateister i Sverige idag omfattar en i grund och botten kristen värdegrund. Ett kulturarv är mer än bara vackra byggnader, folkdräkter och fiolmusik…

  17. Eftersom det blev mycket ateist & kristetsnack här så måste jag fråga, hur du menar då du säger att 99% av Sveriges ateister lutar sig mot kristendomen? Har en kristen värdegrund? Jag firar inte kristna högtider, såsom jul & så vidare, firar visserligen inte någon högtid alls. Jag tycker att det är förjävligt att döpa spädbarn (det borde vara en valfrihet som äldre) & begravningar med gravsten på en kyrkogård är inget för mig, heller inte bröllop. Syftar du på att det är fult att dräpa & så vidare?

    & angående diverse kommentarer här..
    Som ateist har jag heller aldrig inbillat mig att skolavslutningar i kyrkan är till för att omvända mig, att jag ska krypa in i kyrkans famn & gosa lite. Det handlar om att jag inte vill beblanda mig med religiositet, & kyrkan står till det yttersta för det.

    & att ateister skyller sin ickevilja att vistas i kyrkan på invandrares religiositetsfrihet har åtminstone jag inte varit med om, & heller aldrig gjort.

  18. Skinhead Barbiedoll: Att Förneka att kristendomen utgör den idéhistoriska grundval på vilken den västerländska humanismen vilar är en horribel historierevisionism, men tyvärr alltför vanlig bland ateistiska fanatiker.

    Angående ditt resonemang kring dopet: tycker du att det är fel att man lär små barn språk också? Man kanske borde låta folk välja kultur och språk först sedan de blivit vuxna?

    Att du aldrig stött på argumentationen om att invandrare påstås vara kränkta av skolavslutningarna i kyrkan är bara besynnerligt.

  19. Lars: ”…kristendomen utgör den idéhistoriska grundval på vilken den västerländska humanismen vilar…”

    Om du med grundval menar något som utgjort en början eller ett ursprung kan jag skriva under på det. Men det är väl lika sant att humanismens har handlat om att frångå kristendomen med dess dogmatism, metafysik och mysticism. Och vad är egentligen en kristen värdegrund? Du skall icke stjäla?

    Ursäka att jag är från ämnet.

  20. Fredrik: Jag talar om värdegrund dvs människosyn, samhällssyn etc inte om den kristna kyrkans (kyrkornas) ”dogmatism, metafysik och mystisism.” Du nämnder just de saker som inte förts vidare i det sekulära tänkandet, dvs precis det tankegods som jag inte åsyftar.

Lämna ett svar till П е р с п е к т и в a Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.