Röster om Lars Anders Johansson


Johanssons melodiösa egna tonsättningar och folkmusikkänslan passar Karlfeldts dikter perfekt. Det ålderdomliga språket och bilderna kommer till liv, kvaliteterna hos EAK görs lättillgängliga för den som är van vid sång, men otränad på poesiläsning. Hos Karlfeldt går det högstämda och lärda arm i arm med det jordnära, och storslaget fantasifulla berättelser avlöser gamla drängars livsöden. Herr nobelpristagaren var inte heller främmande för naturlyrik och hans färgstarka språkbehandling står emot tidens tand.

Lars Anders Johansson sång lever verkligen; ofta vacker, men det är inget självändamål. Johansson använder mycket energi och temperament och kan variera fraseringen inom en och samma textrad. En imponerande satsning.


– Alexander Agrell, Sydsvenska Dagbladet 08-04-23

Att som språk- och visintresserad hitta fram till Erik Axel Karlfeldt är därför ganska logiskt. Och nu har han gett sig på att tonsätta dikter av nationalskalden och gör det med all heder med ungefär samma musikaliska, folkligt arrade, tonspråk som han använde på solodebuten. Mestadels lyfter tonsättningarna effektivt fram Karlfeldt-texternas ofta inneboende rytmik och musikalitet.


– Sune Liljevall, Arbetarbladet 08-04-17

Vilken fart och fläkt det är över dessa tolkningar som ges ut av skivbolaget Hemlandssånger med stöd av Karlfeldtsamfundet (nummer 40 i samfundets skriftserie). Johansson har själv tonsatt dikterna och det melodiska förenas med starka rytmer. Kompet är påtagligt och starkt. Visan möter popen och Karlfeldt rockar fett!

Johanssons stämma är synnerligen välartikulerad och gör skaldens lyrik rättvisa. Man hör varje stavelse, bara i undantagsfall har sångaren ändrat, och då bara lite i texten. Jag är helt begeistrad!


– Björn Widegren, Gefle Dagblad 08-04-23

Det jag gillar allra mest på den här plattan är de lysande arrangemangen som ger hela albumet vitalitet och spänning. Vad bra att det finns sådana som Lars Anders Johansson för då finns det hopp om den svenska visans fortsatta existens även hos en yngre generation. Emma Härdelin är ett perfekt komplement i sina inhopp i duetterna. Hon har den rätta känslan och tonen.


– Per-Roger Carlsson, Sundsvalls Tidning 08-04-21

Lars Anders Johansson är en ny intressant svensk låtskrivare och artist som nu är aktuell med sitt debutalbum. Titeln på detta album är Vingklippt [LAJ/ISMA] och syftar på den bilolycka han var med om för ett år sedan och gjorde honom förlamad i vänster axel. Hans poetiska ådra och varierade musikaliska bakgrund visas upp i albumets tretton mycket varierade spår som rör sig mellan folkmusik, visa, pop och mellan humor, samhällskritik, naturlyrik och sensualism.

Den nu 26-årige Johansson växte upp i Gävle men är sedan flera år baserad i Uppsala, och han har sysslat med en hel del olika musikaliska stilar. Från punkband till tonsättningar av Erik Axel Karlfeldt spänner hans båge, och en hel del däremellan. Hans debutalbum Vingklippt är alltså ett ytterst varierat och intagande album, både musik- och textmässigt blandar han och ger med stilkänsla och attraktiv charm. Här finns vals, visa, latinska rytmer, folkmusik, pop lite huller om buller med med klar stringens.

Det textmässigt är nog Johanssons största tillgång, en poet som också med ord kastar sig mellan olika ämnen och uttrycksformer utan besvär. Han skildrar livet runt Stureplan i Snövit, den forne bondens tillvaro och liv i Bondens år, ett romerskt slagfält i Arminius, sex och kåthet i Afrodite, sitt liv som punkare i Punkarevalsen och en mängd andra poetiska utflykter.

Med Vingklippt visar Lars Anders Johansson upp sig som en mycket intressant artist och låtskrivare som lånar lite här och där i olika genrer och ämnen. Resultatet är ett homogent och trots det spretiga mycket sammanhållet album med ett spännande uttryck.

Instrumenteringen med trummor, bas, gitarr, munspel och nyckelharpa samt gästande musiker på blås, stråkar och sång ger honom också stora möjligheter att skapa olika uttryck för sina i sig uttrycksfulla och ordrika låtar. Lars Anders Johansson är en spännande och innovativ artist med energi och aktiva antenner som letar uttrycks former och intryck på olika håll. Vingklippt är ett första exempel på hans lekfullhet och rika språk.


– Tomas Fridholm, Musikindustrin, Fokus 07-09-10

Om du inte fick Lars Anders Johanssons sköna singel Svärmorsdrömmen i julklapp så rekommenderar jag att du tar saken i egna händer och beställer ett ex.
[…]
Här hemma har den snurrat i datorns cd-läsare dagligen sen vi fick hem den. Den yngre delen av familjen föredrar Våldsverkarvalsen, men själv har jag fått första spåret på hjärnan och går runt och ylar sväärmorsdrööm i ett. Inte för att jag varit en själv, någonsin. Men så hade jag inte så där välvårdad frisyr heller.


– Anna Toss, författare och frilansjournalist 07-01-05

Lars Anders Johansson är från Gävle men numera bosatt i Uppsala, och med sitt band har han nu spelat in en singel med titeln Svärmorsdrömmen [LAJ] som bjuder på två ordrika spår med drag av såväl pop som visa. En intressant debut från ett nytt namn.


– Musikindustrin, Aktuella singlar 06-12-15

Lars A Johansson var en ny bekantskap för Märstapubliken. En mycket god sådan. Sköna visor av en skön snubbe. Med sig hade han en decimerad Helvetesmaskin.


– Anders Wallentin, Märsta Visfestival

Kvällens första sångare är också den i traditionell bemärkelse bäste. Lars A Johansson har lämnat punken för folkromantiska visor och Fred Perry-emblem på pikettröjan.Johansson har en sällsam, ljus stämma och sjunger välartikulerat med rullande r. Han backas upp av Helvetesmaskinen, en avskalad trio på fiol, piano och djembe. I ena låten sjungar han om Ceasars legioner i den andra ”Jag vill ställa dig på alla fyra/Och tränga in i dig så djupt som det går”. Det påminner en hel del om Stefan Sundström.


– Joakim Forsgren, Gefle Dagblad, 05-03-19

Lars A Johansson med band – piano, slagverk, fiol (ursäkta att jag inte minns artisternas namn) nuddade i vissa fall Dan Berglund i sin texter – och det fanns rutin och erfarenhet i texterna. Lyssna mer på www.larsa.info.se – rekomenderas. Bandet och Larsa kom väl fram i den akustiska miljön vi har i källaren. Helt enkelt topp.


– Peter Frisk, Teater gamla stan