Aftonbladet och klimatkampanjen.

Den senaste tiden har den viktiga klimatfrågan hamnat alltmer i fokus hos alltfler människor. Framförallt eftersom den åtnjutit mer medialt utrymme än den någonsin fått sedan dess orsaker och konsekvenser blev fullt ut kända någon gång på sjuttiotalet. Mycket av detta ökade fokus har kommit i kölvattnen på An inconvenient truth, filmen om Al Gores kamp för klimatfrågornas uppmärksammande.

Klimatfrågan har alltså gått från att vara något obskyrt och abstrakt endast uppmärksammat av hemtovade tomtar med hög töntfaktor till att bli något höggradigt trendigt.

Att något är höggradigt trendigt märker man på att Aftonbladet kampanjar för det. Under en tid nu har bröstcancer åtnjutit denna trendstatus men nu har som sagt klimatfrågan intagit dess plats.

Jag är ambivalent inför Aftonbladets kampanjande. Å ena sidan tycker jag att det är jättebra att en så här viktig fråga äntligen får det mediala utrymme som den förtjänar och att det är en så pass inflytelserik jättetidning som Aftonbladet som gör det. 

Å andra sidan känns Aftonbladets klimatkampanj bara som en i raden av alla ”goda” frågor som tidningen kampanjat för när vindarna blåst i riktning mot en speciell fråga. Nyligen var det bröstcancer, men vi har också sett tsunamioffren eller hemlösa hundar som föremål för Aftonbladets kampanjande.

Jag vill på intet sätt förringa de enskilda frågorna, men jag är rädd att detta trendkänsliga kampanjande som sker några veckor i taget riskerar att göra klimatfrågan till något tillfälligt och temporärt – till ett i raden av alla ”upprop” som läsarna kan skriva under för att lätta sina samveten. 

Klimatfrågon är inte (inte cancern heller för den delen). Något som kan hanteras så lättvindigt. Det räcker inte med ett upprop, en insamling eller en tillfällig kampanj för att lätta några tusen själars samvete, Klimatfrågan handlar om snabba och drastiska förändringar i vår dagliga livsstil världen över – främst i västvärlden.

Jag hoppas att Aftonbladets kampanj inte är bara ännu en i raden av tillfälliga satsningar för att visa hur god nämnda tidning är utan att den är ett led i en långsiktig linje för att förändra vår syn och vårt tänkande i den fråga som kan vara den viktigaste vi har ställts inför hittills.

Överraska oss Aftonbladet och fortsätt att driva en stenhård och kompromisslös linje i klimatfrågan! Den är värd det.

En stor eloge också till alla som deltagit i manifestationerna runt om i världen i helgen.

16 kommentarer

  1. Att Aftonbladet kampanjar, är nog en rätt kortsiktig historia. Liksom alla kvällsblaskor är man ute efter att segla i medvind.

    Men det blir lite orättvist att bara prata Aftonbladet i den här frågan. Förra veckan var ju en flodvåg av information och debatt i så gott som hela den samlade svenska och utländska dagspressen, TV och radio. Dessutom kom SMHI med sin rapport. Så fokus är satt. Men inte är det Aftonslasket som gjort’et.

  2. Att Aftonbladet kampanjar, är nog en rätt kortsiktig historia. Liksom alla kvällsblaskor är man ute efter att segla i medvind.

    Men det blir lite orättvist att bara prata Aftonbladet i den här frågan. Förra veckan var ju en flodvåg av information och debatt i så gott som hela den samlade svenska och utländska dagspressen, TV och radio. Dessutom kom SMHI med sin rapport. Så fokus är satt. Men inte är det Aftonslasket som gjort’et.

  3. Kom ihåg när det gäller media: ”If it bleeds it leads”. Deras främsta uppgift är att sälja lösnummer=mer pengar till annonser. ”Klimatet” har blivit vad djävulen en gång var, något att skrämma massorna med så att man kan kontrollera. Om folk är rädda ser de politiker som springaren på den vita hästen

  4. Berit: Naturligtvis har du rätt i att tidningarna vill sälja lösnummer. Inte för att det skulle göra klimatfrågan mindre viktig eller enbart skrämselpropaganda – eller menar du att djävulen verkligen fanns på riktigt?

    På vilket sätt tidningen skulle gynnas av att politiker ses som ”springaren på den vita hästen” (jag förmodar att du menar riddaren) har jag svårt att se. Du får nog fila på din konspirationsteori något.

  5. Jorden har långsamt värmts sedan senaste istiden, undantaget några små mini-istider. Hysterin över ?Global uppvärmning? handlar om att kontrollera världens befolkning genom att göra det kostsammare att använda energi, (olja, gas, kol och uran) i industriländerna och hålla tillbaka energianvändningen i Tredje världen. Att hålla människor oupplysta och beroende av regeringar är vad det hela handlar om.

  6. The human race divides politically into those who want people to be controlled and those who have no such desire.
    -Robert A. Heinlein

    Är det svar nog?

  7. Berit: En väldigt märklig uppdelning med tanke på vilken fråga du relaterar den till. Du menar alltså att klimatforskarna och miljörörelsen är de som vill kontrollera mänskligheten och att bilindustrin och oljelobbyn är de stackare som blir kontrollerade?

  8. Lars Anders, du borde veta vid det här laget att det är politiker som instiftar och fördelar fonder för de ”vetenskapliga” resultat de vill ha. Tror du att någon vetenskapsman kommer att säga: ”Nej tack, vi behöver inte mer pengar eftersom statligt ingripanden inte ger avsett resultat.” Vad beträffar den stygga, hemska”big oil” vore det kostnademässigt effektivare för dem att betala politikerna direkt i stället för att gå genom vetenskapsmän.

  9. Låt bli att betala skatt så får du se hur det går. Det stygga näringslivet behöver du inte gynna med pengar om du inte gillar deras produkter.

  10. Jag delar inte dina premisser att klimatförändringar orsakas i någon betydande mån av mänsklig aktivitet.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.