SJ – alternativet som snart inte är ett alternativ.

Det har kommit till min kännedom att man tycker att jag är inkonsekvent som å ena sidan vurmar för kollektivtrafikens bevarande och utbyggnad, främst av miljöskäl, å den andra sidan ständigt kritiserar SJ och övriga aktörer på den numera avreglerade kollektivtrafikmarknaden.

De höga tågpriserna.

Själv ser jag inget motsägelsefullt i detta, snarare konsekvens. Det är ur ett miljöperspektiv oerhört illa att SJ för den prispolitik som de gör, vilken får människor att välja alla andra färdmedel hellre än tåget. SJ resonerar på samma kortsiktigt träskalliga vis som skivindustrin: ”Folk köper mindre och mindre – vi höjer priserna!”

Jag är övertygad om att så gott som alla de som trängs i de ergonomiskt missanpassade långfärdsbussarna som talrika går i skytteltrafik från Norrland ned till huvudstaden, mycket hellre skulle ha åkt tåg om det inte hade varit för den enorma prisskillnaden.

Jag tror också att många hade föredragit att lämna bilen hemma i större utsträckning om det inte varit så bisarrt att det ofta lönar sig att åka bil en sträcka istället för tåg, till och med om man är bara en person i bilen.

Jag är även förvissad om att många av dem som på grund av okunskap eller nonchalans ignorerar det faktum att flyget släpper ut tusentals gånger så mycket växthusgaser som tåget för en motsvarande sträcka, hade haft lättare att ta till sig denna argumentation om det inte varit så att det var lika dyrt eller rentav dyrare att ta tåget.

Bekvämligheten.

Men det är inte bara de ohemula priserna som gör att folk väljer bort tåget. SJ gör sitt bästa för att skrämma bort resenärerna med alla till buds stående medel. Ett exempel var införskaffandet av de fruktansvärda X40-tågen. Ni vet ”regionaltågen” som går inom Mälardalen men också från Gävle till Linköping och mellan Stockholm och Göteborg.

X40-tågen har inneburit en avsevärd försämring av bekvämligheten (trots att priserna höjts) för majoriteten av Sveriges tågpendlare (förutom dem vars arbetsplatser pyntar för X2000). De ständigt överfulla tågen saknar utrymme för bagage, reglerbara säten och drabbas ideligen av tekniska fel som leder till ytterligare minskad komfort och förseningar.

Jag tror också att rena dumheter som förekomsten av förstaklasskupéer på X40-tågen gör att resenärerna flyr SJ.

En miljökatastrof!

Jag tycker att det är dags för SJ att stanna upp och se över hela sin verksamhet. Vill de att folk ska åka tåg är det upp till dem att se till att tåget också är ett rimligt alternativ. Inte ett opålitligt och okomfortabelt fortskaffningsmedel med samma prisnivå som flyget.

En gång i världen var det självklart att tåget var bekvämare och pålitligare än både buss och bil för längre inrikesresor. Så är det inte längre. SJ, ni slår er för bröstet som ett miljövänligt resealternativ, i själva verket är ni en miljökatastrof som skrämmer bort resenärerna till andra fortskaffningsmedel!

12 kommentarer

  1. Hittade hit via intressant.se! Mycket bra inlägg, med ett perspektiv som jag måste erkänna att jag själv varit dålig att använda. Skall följa ditt ”vurmande för kollektivtrafiken”, liksom kritiken av SJ, med stort intresse. 🙂

  2. Ett generellt fel med statliga företag/nationella instanser är ju att de på något sätt tror att de kan göra vad de vill och sedan komma undan med det, till största del beroende på att vi medborgare och konsumenter inte har något annat val.

    Självklart kan man förespråka en viss sak men samtidigt kritisera den – hur ska vi annars komma någonstans i världen, det är väldigt lite som är svart eller vitt.

  3. det är underbart att läsa dina åsikter, alltid. jag uppskattar dem, för de får huvudet att gå runt en gång extra när det behövs.

    hoppas det är bättre med dig vännen.

  4. Du satte fingret på mycket i det här inlägget. Jag reser mycket hellre med tåg än med långfärdsbussar. Trots det blir det buss ibland precis som du nämner.

    Om man beställer resan i god tid kan man dock få resa både långt och billigt med tågen. Det är inte så ofta jag kan använda det… Det är bra att känna till för ibland planerar man sitt resande i god tid.

  5. Jag känner inte till SJ närmare. Att det är statligt ägt vet jag. Susning.se hävdar att SJ har ensamrätt på interregional trafik. Är det då rimligt att kritisera avreglering för de höjda priserna, om det handlar om ett monopol?

  6. Fredrik: Det kan man absolut göra eftersom prishöjningarna skett efter avregleringen. Det är bisarrt att försöka tillämpa marknadsekonomiska principer på järnvägstrafik eftersom det inte går att konkurrera på samma sträckningar. Se bara på hur kollektivtrafiken kollapsade efter avregleringarna i föregångslandet England vilket använts som modell för de svenska avregleringarna.

    Jag menar dock inte att detta är ända förklaringen till SJ:s bisarra utveckling.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.