Statens Järnvägar och vansinnet.

Sedan SJ valde att dra in de grå dubbeldäckade X40-tågen på sträckan Göteborg-Stockholm har nya komplikationer uppstått till följd av att sätesnumreringarna inte överensstämt med ersättningstågen. Åtskilliga resenärer har fått stå eller sitta i gångarna de nästan fem timmarna mellan huvudstaden och västkusten rapporterar Svenska Dagbladet.

X40-tågen ställer till ständiga problem för Statens Järnvägar och oss resenärer. De franskproducerade tågen som köptes in för reapriser har inte motsvarat förväntningarna. Medan de gamla intercitytågen som förut gått på de kortare sträckorna fasats ut har X40-modellerna fått träda i deras ställe, till ombordpersonalens och resenärernas förtret. De ska på sikt även ersätta de svenskproducerade Reginatågen, vilka tagits fram i samarbete med SJ-personalen för att svara mot deras och kundernas behov och önskemål. Dessa tåg är emellertid bara inhyrda och kommer framöver att fasas ut och säljas, troligtvis till Asien, av leverantören. I Kina har man nämligen förstått värdet av Reginatågen.

Ständiga problem med dörrar, ventilation, skyltar, elsystem, fotsteg med mera i kombination med smala säten, obefintliga utrymmen för bagage (bagagehyllan ovanför sätena har i dubelldäckarna ersatts med en sannskyldig hatthylla, trots att ytterst få passagerare bär hatt numera) gör ofta resan till en mardröm. På de ställen där stolar är placerade mitt emot varandra får inte två fullvuxna män plats med benen – en blir tvungen att sitta med benen i den smala mittgången.

De obekväma och ständigt krånglande X40-tågen är också ett led i SJ:s giv för att spara pengar genom att ge oss resenärer sämre service: regionaltågen. Ett regionaltåg skiljer sig från ett intercitytåg genom att erbjuda sämre service. Någon form av servering finns till exempel inte på regionaltågen. Nu ska man dock inte av namnet förledas att tro att regionaltågen bara trafikerar korta sträckor: mellan Gävle och Linköping är det ca fyra och en halv timma och mellan Stockholm och Göteborg är det ännu längre. Så långa resor kan bli påfrestande utan servering. Med tanke på att biljettpriserna bara blir dyrare och dyrare så känns det förvånande att servicen sänks så markant på åtskilliga av de mest trafikerade sträckorna.

Kanske är det så att SJ försöker göra komfortskillnaden så stor som möjligt för att den ska motivera det hämningslösa prisglappet mellan resor med intercitytåg och X2000-tåg. Tidigare har inte skillnaden varit särskilt stor var komforten anbelangar, men jämför man de nya regionaltågen med X2000 så är skillnaden himmelsvid.

SJ:s agerande liknar alltmer ett skämt. De har ett prissystem som ter sig som en tombola. Priserna skiftar från dag till dag och från timma till timma. Logikens regler har upphört att gälla: stundtals är det billigare att åka första klass än andra. Olika sträckor förutsätts konkurrera med varandra, som om jag skulle underlåta att hälsa på min mor i Gävle för att det var billigare att åka till Borlänge. Man väljer att bara hyra de väl fungerande tåg som tagits fram specifikt för de svenska förhållandena och som samtliga parter är nöjda med, alltmedan man istället på ett bräde köper in undermåliga utländskt producerade tåg som redan har gjort pendlarnas vardag till ett helvete.

Det är inte konstigt att de privata bussbolagen får fler och fler kunder. Swebus Express har till exempel platsgaranti på sina resor, och tillika ett biljettsystem som går att begripa sig på. Om SJ vill behålla sina kunder kanske det är dags att se över både sina priser och att börja fokusera på vad folk vill ha: en snabb, säker och komfortabel förflyttning från punkt A till punkt B.

Skulle det löna sig så vet vi att alla skulle föredra att ta tåget framför bussen, förutsatt att man inte får ståplats på ett överbelamrat X40-tåg där både dörrarna och luftkonditioneringen upphört att fungera; där man får sitta med bagaget i knäet (trots att tåget går förbi Arlanda) och där ingenting att dricka finns att köpa.

Stoppa vansinnet!

3 kommentarer

  1. Jag åker numera bara buss när jag ska till Stockholm. Det tar fyrtio minuter längre än med tåget men det är billigt och dessutom är man som du säger alltid garanterad sittplats. Dessutom är de trevliga. Inte som den tjuriga kvinnliga konduktör som på fråga när allt brakade samman under en resa om när vi kunde tänkas vara framme fräste att om hon visste det så skulle hon bli spåkvinna istället! Jamen, gör det då och lämna oss övriga ifred. Så svårt att få tågen att gå fram och tillbaka i en välbefolkad region kan det väl inte vara?
    Jag läste i tidningen att mälardalskommunerna nu ska gå samman och kräva bättre resor och priser. Hoppas det ger något. Många med mig undviker att börja pendla till Stockholm för att arbeta just för att kostnaden är så oproportionerlig för vad det mestadels handlar om, boskapstransport.

  2. Ja det är gräsligt. Själv har jag emellertid inte riktigt kommit dithän att jag väljer bussen istället – tåg är fortfarande (men med en krympande marginal) bekvämare än bussen.

    Vad tågpersonalen anbelangar så är det svårt att lasta dem: de får ju utstå en hel del ovett för beslut som fattats ovanför deras huvuden. Iofs kan man ofta stöta på en besynnerlig lojalitet med företagsledningen som jag kan finna osund.

  3. SJ och skandalen LINX

    De här bilderna är från Linx AB som körde tåg ett antal år mellan Köpenhamn-Oslo-Stockholm.
    Varje dag en direktförbindelse till huvudstäderna och med stopp vid ett antal andra viktiga städer i Sverige,bla Göteborg och Karlstad mfl.
    Linx ägdes av SJ och dess motsvarighet i Norge NSB. Fanns ju alltså muskler bakom detta bolag som utvecklade tågen med bla Internet ombord. Vad gjorde då moderbolaget SJ? Jo,de motarbetade sitt dotterbolag från första stund.De försvårade på alla sätt allting.Man fick inte plats i de stationshus som fanns trots bevisat att det hade gått.Inte ens under en kort period så fick man ens skicka fax till stationen i Malmö med tåglistor! Man såg till att sätta in tåg från SJ före eller efter Linx avgångar med dumpade priser med känt resultat.Nedläggning efter ca 2 år på linjen Köpenhamn -Oslo och därmed en fin avgång till o från Göteborg! All väl utbildad personal i framförallt Malmö fick sparken.Många hade massor med års anställning hos SJ men inget gick att ordna.Min fd hustru fick då chansen att flytta till Karlstad där Linx skulle fortsätta trafiken mellan Oslo och Stockholm.Samma sa k händer där ,nedläggning och sparken! Andra gången för min dåvarande fru.Arbetsdomstolen dömmer SJ att återanställa henne mfl. Då måste hon börja pendla mellan Stockholm och Karlstad senare Hallsberg vilket är ännu värre! Övernattningar på stationshuset hör till vardagen eftersom när man kommer till Hallsberg kl23 så finns ju ingen chans till annat eftersom man börjar kanske kl 06.00 på morgonen igen. Min fd hustru skulle enligt överenskomelse gå i pension vid 60 från SJ.Det gäller stora pengar och detta är säkerligen en av orsakerna varför man försöker bli av med sådan personal som har den gamla pensionsöverenskommelsen ! Att vårt äktenskap inte höll för alla påfrestningarna med ett sånt jobb där man är borta från hemmet så mycket är ju inte så underligt,att dessutom flytta till annan ort och ha två boenden det är nog många gånger dömt att misslyckas! Skyller inte på SJ men det är ju en märkvärdig statestik som finns att tillgå,tågmästare och lokförare ligger högst i topp vad gäller skilsmässor! Tja, vad kan det beror på då???
    Jag hade många kontakter med olika riksdagsmän vad gäller denna underliga affär LINX och SJ.Alla (nästan) höll med om att miljonerna som förslösades var fel.Ingen förstod vad SJ höll på med! Men här har vi något underligt,jag skrev till massor av sossar men INGEN svarade.Alla andra partiers representanter svarade både en o flera gånger.Vår nuvarande kulturminister Liljeroth svarade många gånger och hon är ju gift med Ulf Adelhson tillika SJ:s ordförande.Han fick mina skrivelser genom henne men det blev bara tuffa tag!Att SJ nu skryter med sina vinster är ju förfärligt när vi som har följt detta bolag inifrån vet varför man går med vinst.Jag vill påstå att SJ mobbar och misshandlar delar av sin personal.Facket som många av medlemmarna kallar för sveco är ju aldrig obstinata precis mot SJ.Det brukar bli som SJ vill om inte annat så blir fackgubben anställd som chef på SJ!! Nu har min fd blivit anställd på ett annat bolag och höjt sin pensionsålder till 65 och förlorar massor med pengar men väljer hellre detta än att gå kvar i det bolag där hon givit sina bästa år ! Detta bolag som borgarna gärna får sälja ut till vem som helst så de kan sparka en massa döskallar som sitter där och jävlas med sina anställda!! PS Jag har också på sätt och vis fått ge mina bästa år till SJ.När min hustru kom hem och de hade kört på någon så det blev slarvsylta så mådde hon dåligt länge.Efter 5 döda så blev hon ett tag sjuk och det drabbade mig lika mycket. Jag har genom hennes arbetstider och med det frånvaro från hemmet fostrat tre barn,jobbat deltid samt varit hemma på heltid.Förlorat pengar och pensionspoäng för att SJ skulle rulla på med henne ombord.Efteråt tycker jag att jag har fått betala ett för högt pris på många sätt! Så mycket ensamhet under de åren sätter sina spår!

Lämna ett svar till Lars Anders Johansson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.