Överge inte Operahuset!

Den torftiga modernismens skövlande framfart över anrika kulturinstitutioner fortskrider alltjämt. Nu är det kungliga operan som hotas. Kungliga Operans VD Anders Franzén drömmer om ett nytt operahus. För två år sedan tog han första gången upp det som ett ärende i Operans styrelse, och nu har han siktet inställt på att inviga ett nytt operahus 2012.

Visst kan jag förstå Franzén, det nuvarande operahuset har stora brister framför allt vad gäller biutrymmen bakom scenen, men också ur andra scentekniska aspekter. Vad jag oroar mig för är att man överger en anrik och fantastiskt stämningsfull miljö som den det nuvarande operahuset erbjuder, en inramning operan inte får någon annanstans i riket, för ytterligare ett modernistiskt komplex i glas och stål. Visst kan även sådana byggnader vara vackra och stömningsfulla, men den likriktning som följer av att man ersätter de gamla kulturmiljöerna med modernistiska dito är oroväckande.

När man i slutet av 1800-talet lät uppföra det nuvarande operahuset, på samma plats där det äldre gustavianska operahuset en gång stod,  levde man i en epok då arkitekturhistorien spände över tusentalsår och mängder av stilar från vilka man kunde välja och vraka vid utformandet av monumentalbuggnader i stil med Kungliga Operan, vilken uppfördes i barockstil av arkitekt Axel Anderberg, som hämtade mycket inspiration från Parisoperan.

Idag lever vi istället i en tidsepok där man låtit hela arkiteturhistorien före 1900-talets modernism falla i glömska. Att då överge en byggnad som det oscarianska operahuset för en modernistisk (eller postmodern om man anser att dagens arkitektur verkligen nått ett sådant stadium) är skrämmande inskränkt. I Uppsala erbjuder det Mysikens hus som just nu är under uppförande ett skräckexempel på den nya tidens kulturbyggnader.

Så länge man inte på arkitektfirmorna frigör sig från den tvångströja som fixeringen vid modernismen och dess förgreningar innebär kommer uppgivandet av äldre byggnader till förmån för nyritade alltid att innebära ett steg på likriktningens väg. Jag menar, varför skulle det vara mer nyskapande med "nyfunkis" än med "nybarock"?

Hursomhelst bör man tänka sig för både än och två gånger innan man överger det nuvarande operahuset för ett nytt.

En kommentar

  1. Din eminenta blogg förtjänar en spridning och fler läsare…=D Därför får du helt enkelt hänga på i ”Länktåget”..Titta in hos mig för info…

    Trolda – On the Train…=D

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.